1. Allmänt

Swevet säljer varor via internet till företag organisationsnummer. Swevet säljer endast läkemedel och veterinära produkter till veterinärer med giltig legitimation och till den som är behörig att förordna läkemedel. Produkterna som vi säljer kan användas i Sverige och de har en svensk manual eller bruksanvisning när produkten så kräver det, antingen i fysisk eller digital form.

 

2. Frakt- och leveransvillkor

God lagerhållning och snabba leveranser är Swevets målsättning. Vi väljer aktivt den speditör utifrån några olika faktorer; det postnummer du anger innan du går vidare i kassan, stopptid för utleverans, uppskattad leveranstid, samt lagerstatus.

Våra speditörer är DHL och Postnord.

När vi mottar din beställning före klockan 13.00 på vardagar skickas varorna samma dag. Vi vill självklart alltid ge dig bästa service och vid akuta beställningar efter 13.00 gör vi vad vi kan för att skicka ordern samma dag.

Enligt speditör levereras försändelsen i normala fall till kund en till två (1-2) dagar efter att försändelsen har lämnat oss om du är kund boendes i höjd med Gävle eller söder om. Norr om denna ”linje” tar det ytterligare en dag. Ifall lantbrevbärarutdelning används tar det ytterligare minst en extra dag.

Swevet ansvarar inte för tredje part, t.ex. leveransförseningar orsakade av speditör.

Kylvara skickas måndag – onsdag från vårt lager.

Röda dagar kan påverka speditörens leveransschema. Om en röd dag infaller mitt i veckan kontakta kundtjänst för mer information om när du senast bör lägga din beställning för att få varorna i rätt tid.

2.1. Våra leveranssätt

Kunder inom Sverige och Danmark erbjuds fraktfria leveranser vid ordervärde överstigande 2000 SEK exklusive moms.

Fraktfria beställningar levereras endast som B2B parcel/pall (läs mer om B2B parcel/pall länge ner). Det betyder att fraktfritt gäller inte paket som sänds till dig via ombud. Skulle du välja att få din försändelse till utlämningsställe eller om ditt paket blir lämnat till ett utlämningsställe pga. att du inte haft möjlighet att ta emot paketet vid aviserad tidpunkt från speditören, debiteras du 39 SEK. Läs mer om vad som gäller vid leverans till utlämningsställe längre ner.

Frakt tillkommer vid ordervärde understigande 2000 SEK exklusive moms. Fraktkostnad bestäms av försändelsens vikt och volym.

Eventuella restorder på ordinarie sortiment levereras fraktfritt.

Beställningsvaror erhåller alltid frakt oavsett ordervärde. Fraktkostnad bestäms av försändelsens vikt och volym.

En avgift på 39 SEK tillkommer på alla beställningar som ska levereras till ett utlämningsställe.

2.1.1. B2B parcel/pall (Business to Business)

Produkterna levereras under dagtid till adressen angivet vid beställningen. Du blir aviserad av speditören innan leverans på det aviseringstelefonnummer du angivit vid köp. Speditören lämnar normalt en ungefärlig leveranstidpunkt på cirka 3 till 4 timmar och det krävs att en myndig mottagare kvitterar godset, denne måste också kunna legitimera sig. Vi kan tyvärr inte påverka speditörens tider och kördagar. I vissa områden i Sverige kan det förekomma att speditören enbart har hemleverans vissa dagar i veckan.

2.1.2. Leverans utan kvittens (DHL PAKET eller DHL PALL)

Tillval ”Leverans utan kvittens” innebär att DHL får leverera sändning på angiven leveransadress utan att mottagaren finns på plats och personligen kvitterar leveransen. Om du bor i ett lantbrevbärarområde så är detta en bra val för att undvika leveransförseningar.

Leverans av sändning med tillval ”Leverans utan kvittens” sker i enlighet med gällande villkor som finns att läsa här: https://www.dhl.se/content/dam/downloads/se/logistics/se/DHL_Produktspecifika_uppdagsvillkor_inrikes_1111.pdf 

”Leverans utan kvittens” innebär att DHL, inklusive anlitade underleverantörer, friskriver sig från allt ansvar gällande godset i samband med leverans. I de fall mottagaren finns på plats vid tillfället för leverans, kommer sändningen att kvitteras av mottagaren enligt normalt förfarande.

Kontakta Swevets kundtjänst om du är intresserad av tjänsten ”Leverans utan kvittens”.

2.1.3. Leverans till utlämningsställe

Vissa mindre produkter levereras till ett utlämningsställe i närheten av din leveransadress. Leveransen sker till något av DHL:s eller Postnords utlämningsställen.

Du får ett sms eller en brevavisering när varan är framme och går att hämta ut hos utlämningsstället. Du kan sedan hämta ut din vara när det passar dig. Normalt måste dock varan hämtas inom 14 dagar.

Du får mer information i samband med leveransen till utlämningsstället. Varan kan endast hämtas ut av personen som står som leveransmottagare. Det sker en legitimationskontroll vid uthämtning av varan. En avgift på 39 SEK tillkommer på beställningar som levereras till utlämningsställe.

2.2. Spåra ditt paket

När din order skickas från vårt lager får du en leveransbekräftelse till din e-postadress. I leveransbekräftelsen finns en spårningslänk som du kan klicka på för att spåra din leverans.

Om du inte fått någon avisering om att paketet kommit fram, men ser via spårningslänken att paketet kommit till ett utlämningsställe går det bra att hämta ut paketet med kolli-id/ spårningsnummer/ löpnummer samt legitimation.

2.3. Ej mottagen order/ ”bomkörning”

Om du inte är anträffbar vid avlastning av din beställning debiteras du för de kostnader som uppstår för så kallad bomkörning. För paket som levereras till utlämningsställe och som ej löses ut debiteras du en returkostnad enligt tabellen under Ångra din beställning. Har varorna pga. kylvara blivit förstörda på grund av bomkörning debiteras du även för försäljningsvärdet på varorna. Ansvar för leveransen går över till dig som kund när du får leveransavisering.

2.3.1. Terminalhyra

Om du inte kan ta emot din hemleverans inom tre (3) dagar från avisering blir du debiterad en extra hanteringskostnad om 265 SEK per dag och försändelse.

2.4. Ej uthämtade paket

Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för den hantering som uppstår vid ej uthämtade paket (returfrakt, expeditionskostnad etc). Varorna ligger hos utlämningsstället i 14 dagar innan den returneras till oss. Observera därför att om du vill returnera varan, behöver du först hämta ut paketet och därefter returnera enligt Swevets returprocess.

För ej uthämtade paket innehållande läkemedel gäller följande: Enligt Läkemedelsverkets föreskrifter får returnerade läkemedel inte säljas vidare eller skickas ut på nytt. Läkemedel som kommer i retur till oss, eller ej hämtats ut på utlämningsstället, måste enligt lag destrueras. Kostnaden för läkemedel i ej uthämtat eller returnerat paket kommer att debiteras kund.

2.5. Ändring av leveransadress

När varan har lämnat lagret går det inte att ändra leveransadressen. Därför är det extra viktigt att du innan order genomförs och godkänns, kontrollerar att leveransadressen är helt korrekt.

2.6. Leveransförseningar

Det kan hända att leveranstiderna förlängs om oförutsedda förseningar uppstår längs vägen. Till vissa delar av Norrland samt Gotland levererar Postnord och DHL med en eller ett par dagars fördröjning. Denna extra tid är inte alltid inräknad i den beräknade leveranstid vi anger på hemsidan. Swevet kompenserar inte för dessa leveransförseningar.

Vid de tillfällen vi inte kan leverera inom avtalad tid kommer vi utan dröjsmål, om möjligt, informera kunden om anledningen till förseningen och upplysas om en ny leveranstidpunkt.

 

3. Köp-/betalningsvillkor

Samtliga priser anges i svenska kronor. Eventuell fraktkostnad tillkommer, se mer under frakt- och leveransvillkor.

3.1. Priser

För företagskund som har konto hos Swevet och därmed kan logga in i webshopen syns Swevets listpriser exklusive moms och dessa gäller tillsvidare. En del av våra kunder har avtalade priser och rabatter och då syns dessa för dig i in loggat läge. Samtliga priser visas exklusive moms för kunder som loggar in i webshopen.

De produkter som syns direkt på webshopen och utan inloggning är tillgängliga för köp och betalas genom Payex, VISA-card eller Mastercard. Priserna som visas inkluderar moms.

Swevet förbehåller oss rätten att omgående justera priser, om våra inköpspriser eller andra förutsättningar ändras som t.ex. valutakurser.

För vissa produkter lämnas pris ut på begäran. Ring eller mejla kundservice, 0771-21 55 00 eller kundtjanst@swevet.se för offertförfrågan.

3.2. Produktbilder och produktinformation

Produktbilderna på hemsidan garanterar inte att varans exakta utseende återges. Vi reserverar oss för eventuella fel i produktinformationen och förbehåller oss rätten att ändra produktinformation och priser utan föregående avisering.

Swevet reserverar sig för eventuella fel i produktinformation eller i övrigt på hemsidan. Vid eventuella felaktigheter förbehålls Swevet rätten att korrigera detta i efterhand. Vi reserverar oss för prisjusteringar, slutförsäljning, lagerdifferenser, tekniska problem, ändringar av tekniska specifikationer och eventuella typografiska fel på vår sida eller i våra annonser.

3.3. Faktura

För företagskunder gäller faktura med betalningsvillkor 14 dagar netto om inte annat är överenskommet. Vid kapitalinvesteringar kan Swevet erbjuda finansiering genom leasingavtal.

Swevet förbehåller sig rätten att inte sälja veterinärspecifika produkter till den som inte är veterinär. Swevet förbehåller sig rätten till varorna tills full likvid har erhållits.

 

4. Beställning

4.1. Beställ så här

Beställning görs på vår hemsida www.swevet.se. Om du har frågor kring hur du beställer är du välkommen att ringa kundtjänst på telefon 0771-21 55 00 eller mejla kundtjanst@swevet.se. Genomförd beställning innebär att du godkänner våra köpvillkor och samtycker till att namn och person- eller organisationsnummer registreras i vårt kundregister. Avtal om köp träffas först när vi bekräftat beställningen genom att skicka en orderbekräftelse till den mejladress du angivit. Vi förbehåller oss rätten att korrigera ordrar om leverans av någon anledning inte kan ske.

4.2. Lägga till produkter till redan lagd beställning

Du kan lägga till produkter till din redan lagda beställning innan den har lämnat vårt lager, därefter går det inte att lägga till eller ändra utan betraktas då som en ny beställning.

4.3. Avbeställning

Du kan avbeställa din vara innan den har lämnat vårt lager, därefter går det inte att avbeställa. Företagskunder som beställt varor ur vårt specialsortiment (benämnt beställningsvara) kan inte ångra sin beställning. Ta kontakt med kundtjänst om du har frågor gällande beställningsvaror.

4.4. Ångra en beställning

För företag gäller avtalslagen och därmed inte lagen om ångerrätt.

5. Reklamation

5.1. Felaktig, skadad eller ofullständig leverans

Om din leverans är felaktig, skadad (av annan orsak än transport) eller är ofullständig kan du reklamera din vara eller order till oss. Om ett läkemedel returneras så kommer det att destrueras och debiteras kund. Detta gäller även för ej uthämtade och ej mottagna paket som går i retur från fraktbolaget till Swevet, samt paket som går i retur pga. ofullständig adress från kund.

För företagskunder bör reklamationen göras snarast, dock senast sju (7) arbetsdagar efter mottagandet.

Först när reklamationen godkänts av Swevet kan varan returneras. OBS. en reklamation innebär att du kontaktar oss enligt nedan förfarande, det innebär inte att du skickar tillbaka din vara till oss innan vi godkänt detta.

För att vi ska kunna bedöma din reklamation behöver du kontakta vår kundtjänst. Detta gör du genom att skicka ett mejl till kundtjanst@swevet.se där följande information ingår:

  1. Ditt namn och kontaktuppgifter.
  2. Antal och namn på de produkter som önskas returneras
  3. En kort beskrivning av vad reklamationen avser: om den är felaktig, skadad av annan orsak än transport, eller är ofullständig och vad som då saknas.
    1. Om din vara är defekt behöver vi, för att förenkla vår bedömning, även se 4-5 bilder där skadan syns tydligt på minst en av bilderna. Se också till att en av bilderna visar produkten i sin helhet.
  4. Ett beställningsnummer där den vara du vill reklamera ingick. Du kan också skicka med en kopia på beställningsbekräftelse/ kvittensen.

När vi har fått ditt reklamationsmejl innehållandes ovan information behandlar vi och utreder din reklamation snarast möjligt. När vi bedömer att reklamationen är godkänd och om du måste returnera produkt(er) i anslutning till en reklamation skickar Swevet dig en förbetald returetikett som ska användas.

Under tiden du väntar på vår reklamationsutredning kan vi skicka dig en ny vara till samma pris som du betalade för den vara du vill reklamera. Meddela oss detta i meddelandet till oss.

5.2. Transportskada

Alla skador som uppstår under transporten ska reklameras direkt till speditören. Om du vid mottagandet mot förmodan upptäcker att leveransen är transportskadad, antingen på produkten eller på emballaget, ber vi dig att genast, på plats, anmäla detta till speditören genom att notera skadan på fraktsedeln innan leveransen kvitteras.

Ifall du fått godset levererat under fullmakt (leverans utan kvittens) bör du reklamera transportskada direkt till speditören genom att kontakta denne. Vänligen notera att avi-nummer/leveransnummer behöver anges vid reklamation till speditören.

Kontakt till våra speditörer:

För att vi ska kunna assistera dig i din reklamation kan du även anmäla skadan direkt till vår kundservice kundtjanst@swevet.se eller via telefon på 0771 21 55 00.

Om skada har uppstått får du inte använda produkten. Det är också viktigt att du sparar emballaget så att skadan ska kunna besiktigas vid handläggning av skadeärendet.

5.3. Dolda skador

Upptäcker du skador på din leverans som du inte kunnat upptäcka förrän du packat upp varorna gäller samma förfarande som för Transportskador. Det är därför viktigt att du emballerar av och inspekterar dina produkter noggrant direkt efter att leveransen har utförts.

5.4 Retur

Returer skickas tillbaka till Swevet först efter överenskommelse. När varan skickas tillbaka ligger ansvaret för varan hos dig som kund tills den når oss. Swevet står för returfrakten vid godkänd reklamation. Läs mer under avsnittet för Reklamation.

Returadress

Swevet AB
Verkstadsgatan 8
SE-275 39 SJÖBO, SWEDEN

Retursätt                                       Returkostnad  

Paket                                               95 SEK                                            
Pall                                                   795 SEK

 

5.5 Återbetalning vid reklamation eller ångerrätt

För företag gäller avtalslagen och därmed inte lagen om ångerrätt. Återbetalning vid reklamation sker genom en kreditnota på godkänd reklamerad produkt.

Kunden kan dock få vänta tills dess att varan har kommit åter eller till dess att kunden har lämnat ett bevis på att varan återsänts, det som sker först.

 

6. Personuppgifter

I samband med din beställning och/eller kontoregistrering godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av oss. All personuppgiftsbehandling sker i enlighet med apoteksdatalagen och dataskyddsförordningen.

Informationen du lämnar om dig själv används av swevet.se och våra samarbetspartners för betalning och leverans. Vi garanterar att inga uppgifter om dig kommer att säljas eller föras vidare till tredje part. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår integritetspolicy.

Vi förbehåller oss rätten att annullera ordrar som innehåller felaktiga personuppgifter eller där kunden har betalningsanmärkningar.

 

7. Kontakta Swevet

Swevet AB
Verkstadsgatan 8
SE-275 39 SJÖBO, SWEDEN

Org.nr 556621-5843

Telefon: 0771-21 55 00
Mejl: kundtjanst@swevet.se

 

Vi reserverar oss mot eventuella tryckfel på hemsidan.


Bli kund

Innan du loggar in första gången måste du göra en kundanmälan för att få handla läkemedel. Webshopen riktar sig till förskrivare och andra behöriga beställare av läkemedel. 

Blankett: Kundanmälan för veterinär verksamhet

Blankett: Leveransavtal för företagskund (T.ex. lantbruksföretag med animalieproduktion)

Blankett: Läkemedelsrekvisition

Manual för Swevets webshop

 


Kontakta oss gärna för att för mer information!

Telefon: 0771- 21 55 00 växel, e-post: apotek@swevet.se

Kundtjänst öppettider: Måndag – fredag 08.00 – 17.00
Leverantörer

Är du leverantör till Swevet eller vill du bli det?
Här nedan finner du viktiga dokument såsom våra inköpsvillkor och uppförandekod:


Swevets inköpsvillkor
Swevets uppförandekod för leverantörer
Kundtjänst : 0771 - 21 55 00
                                        KUNDTJÄNST ÖPPET VARDAGAR 8-17

KONTAKT

Swevet AB
Verkstadsgatan 8, SE-275 39 Sjöbo
Tel: 0771 21 55 00
Fax 0416 258 31
kundtjanst@swevet.se
apotek@swevet.se